К основному контенту

Зарубіжна література

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

I. Початковий

1

Учень (учениця) сприймає навчальний матеріал на елементарному рівні, називає окремий літературний факт або явище.

2

Учень (учениця) сприймає навчальний матеріал на елементарному рівні, називає окремі літературні факти або явища.

3

Учень (учениця) сприймає навчальний матеріал, відтворює окремий фрагмент твору (з допомогою вчителя).

II. Середній

4

Учень (учениця) частково відтворює навчальний матеріал на репродуктивному рівні, дає визначення літературного явища без посилання на текст.

5

Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і з допомогою вчителя знаходить потрібні приклади у тексті літературного твору.

6

Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал, відтворює значну його частину з допомогою вчителя і самостійно знаходить приклади у тексті.

ІІІ. Достатній

7

Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим учителем зразком, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних суджень.

8

Учень (учениця) володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу художнього твору, під керівництвом учителя виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку.

9

Учень (учениця) володіє матеріалом, навичками текстуального аналізу на рівні цілісно­комплексного уявлення про певне літературне явище, під керівництвом учителя аналізує і виправляє допущені помилки; добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку.

ІV. Високий

10

Учень (учениця) добре володіє матеріалом та навичками цілісно­комплексного аналізу художнього твору,самостійно оцінює окремі літературні явища, знаходить і виправляє допущені помилки, працює із різними джерелами інформації, систематизує дібраний матеріал.

11

Учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, вміннями і навичками цілісно­комплексного аналізу художнього творувисловлює свої думки, самостійно оцінює явища культурного життя,аргументуючи власну позицію щодо них, виявляє початкові творчі здібності.

12

Учень (учениця) вільно володіє матеріалом та навичками цілісно­комплексного аналізу літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень щодо різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у нестандартних ситуаціях, має схильність до літературної творчості.

Наказ МОН № 1222 від 21.08.13 року  (зі змінами, внесеними згідно з наказом МОН №1009 від 19 серпня 2016 року) 
Критерії оцінювання виразного читання напам’ять художніх творів        (О.О. Ісаєва)ВИМОГИ ДО ВИРАЗНОГО ЧИТАННЯ

Рівні навчальних досягнень

Критерії оцінювання

Початковий

1

Учень монотонно читає напам’ять лише окремі фрази художнього тексту.

2

Учень невиразно читає напам’ять невеличкий фрагмент рекомендованого для вивчення твору.

3

Учень читає напам’ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною кількістю фактичних мовленнєвих помилок.

Середній

4

При читанні напам’ять твору учень допускає значну кількість помилок різного характеру.

5

Учень читає вивчений напам’ять твір зі значними змістовими неточностями, порушенням правил техніки мовлення.

6

Учень читає напам’ять художній твір з окремими орфоепічними та змістовими огріхами.

Достатній

7

При читанні напам’ять твору учень правильно, чітко передає зміст твору, але виконує його невиразно, монотонно.

8

Вивчений напам’ять твір учень читає з окремими декламаційними огріхами.

9

Учень виразно читає напам’ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові неточності.

Високий

10

Учень виразно, без помилок та неточностей, декламує твір напам’ять.

11

Вивчений напам’ять твір учень декламує, виявляючи індивідуальне розуміння тексту, своє ставлення до прочитаного.

12

Читання напам’ять твору учнем відзначається високим рівнем артистизму, мовленнєвої вправності. Учень виявляє особисте ставлення до прочитаного, може сформулювати і висловити своє «надзавдання» (мету) читання твору.

5 клас

І семестр

Тема: Вступ. Казки народів світу.

Рівні досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1-3

виразно читає тексти казок;

розуміє поняття «автор літературного твору» (на початковому рівні);

учень (учениця) сприймає навчальний матеріал, відтворює окремий фрагмент твору (з допомогою вчителя).

Середній

4-6

визначає головну думку прочитаних казок;

переказує тексти казок  (окремі фрагменти й цілісно);

висловлює враження та власне ставлення до подій творів;

знає поняття «фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «пісня», розрізняє їх за будовою і     художніми   особливостями;

Достатній

7-9

учень (учениця) володіє матеріалом та навичками                   текстуального аналізу художнього твору, під керівництвом учителя виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку.

дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;

називає основні ознаки фольклорної і літературної казки, наводить приклади з прочитаних творів;

виявляє елементи  будови казок (зачин, основна частина, кінцівка, діалоги, повтори та ін.);

Високий

10-12

учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, вміннями і навичками ціліснокомплексного аналізу художнього твору, висловлює свої думки, самостійно оцінює явища культурного життя,аргументуючи власну позицію щодо них, виявляє початкові творчі здібності.

розкриває гуманістичний зміст казок, моральні цінності, утілені в них;

знає визначення понять «антитеза», «алегорія», вирізняє їх у прочитаних текстах, розкриває значення антитези й алегорії в казках;

розкриває національний колорит народних і літературних казок, окремі засоби його створення (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.);

називає відомих збирачів і авторів казок (Ш. Перро, брати Я. і В. Ґрімм, О. Пушкін та ін.);

називає твори мистецтва, у яких утілені казкові образи й сюжети (живопис, музика, мультиплікація, кіно тощо);

порівнює українські та зарубіжні народні казки, установлює в них окремі спільні елементи (образи, сюжети, особливості будови та ін.);

називає імена 2-3-х українських перекладачів зарубіжних казок розуміє значення художньої літератури в сучасному житті людини й людства;

наводить приклади і розкриває значення (пряме і переносне) 2-3-х прислів’їв, приказок, загадок, пісень;

розкриває зміст фольклорних творів (малих жанрів) різних народів;

установлює подібність прислів’їв, приказок, загадок, пісень різних народів (зокрема з використанням іноземної мови)

Тема: Природа і людина

Рівні досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1-3

виразно читає і емоційно сприймає віршовані й прозові твори;

Середній

4-6

дає визначення термінів «тема», «ідея», розкриває їх у прочитаних творах, наводить відповідні цитати;

визначає ставлення автора до світу природи, знаходить і коментує  відповідні цитати;

Достатній

7-9

дає визначення понять «епітет», «метафора», вирізняє їх у прочитаних текстах, установлює роль у розкритті авторського задуму;

виявляє специфіку літературного пейзажу порівняно з іншими творами мистецтва (живопису, музики);

Високий

10-12

установлює зв'язок прочитаних літературних творів із фольклором на рівні окремих образів, художніх засобів, жанрових рис (пісня)

 

6 клас

І семестр

Тема: Вступ. Міфи народів світу.

Рівні досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1-3

учень (учениця) сприймає навчальний матеріал, відтворює окремий фрагмент твору (з допомогою вчителя);

виявляє ознаки різних видів мистецтва, своєрідність літератури в системі видів мистецтва, її характерні риси

Середній

4-6

учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і з допомогою вчителя знаходить потрібні приклади у тексті літературного твору;

наводить 2-3 приклади традиційних і вічних образів (із фольклору, прочитаних літературних творів, різних видів  мистецтва);

дає визначення поняття «міф», відрізняє його від казки;

називає тематичні групи міфів, наводить приклади сюжетів та образів, що належать до певних груп міфів;

розповідає про свої улюблені твори літератури й мистецтва, виявляє їхні специфічні риси.

переказує найвідоміші міфи народів світу, розкриває їхній загальнолюдський зміст;

розуміє (на елементарному рівні) поняття «мотив», співвідносить його з поняттям «тема» (як часткове й ціле; мотив – реалізація теми);

Достатній

7-9

учень (учениця) володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу художнього твору, під керівництвом учителя виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку.

дає визначення поняття «художній образ», знає його різновиди – «традиційний образ», «вічний образ»;

виявляє специфіку зображення одного й того самого образу в літературі та інших видах мистецтва;

визначає причини появи міфів, особливості міфологічного світосприйняття

називає провідні міфологічні теми (творення світу, діяння героїв та ін.) і мотиви (сонця, ночі, випробування та ін.), що виявляються у міфах різних народів;

характеризує популярні міфологічні образи, розкриває втілення в них народних уявлень про світ, виявляє актуальний зміст  міфологічних образів;

Високий

10-12

учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, вміннями і навичками ціліснокомплексного аналізу художнього твору, висловлює свої думки, самостійно оцінює явища культурного життя,аргументуючи власну позицію щодо них, виявляє початкові творчі здібності.

зіставляє типологічно подібні образи (наприклад, образи героїв та ін.) у міфах народів світу;

виявляє схожість давніх міфологічних уявлень українців і міфології інших народів;

розкриває специфіку втілення міфів народів світу у творах мистецтва (живопис, музика, театр, кіно, мультиплікація тощо);

розповідає про свої улюблені міфи, міфологічних героїв, висловлює власне ставлення до них.

Тема:  Мудрість байки. Пригоди і фантастика.

Рівні досягнень

Бали

Характеристика навчальних

досягнень учнів

Початковий

1-3

виразно читає тексти байок;

учень (учениця) сприймає навчальний матеріал, відтворює окремий фрагмент твору (з допомогою вчителя)

Середній

4-6

учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і з допомогою вчителя знаходить потрібні приклади у тексті літературного твору;

дає визначення жанру «байки», називає її характерні ознаки, підтверджує прикладами з прочитаних творів;

висловлює власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаних творів;

переказує (стисло) основні події роману «П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верна (або «Острів скарбів» Р. Л. Стівенсона);

визначає ключові моменти сюжету повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»;

називає 1-2 твори мистецтва за мотивами прочитаних творів, висловлює враження від них.

Достатній

7-9

учень (учениця) володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу художнього твору, під керівництвом учителя виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку.

розкриває специфіку художньої структури байки;

пояснює мораль  байок, визначає її в прочитаних творах;

розуміє поняття «езопова мова», демонструє на конкретних прикладах особливості езопової мови;

зіставляє байки Езопа («Мурашки й Цикада», «Вовк і Ягня») та І. А. Крилова («Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня»), виявляє в них схожість і відмінності;

розкриває основні теми й проблеми роману Ж. Верна (або Р.Л. Стівенсона);

визначає роль описів природи у творі Ж. Верна (або Р. Л. Стівенсона);

характеризує образ Діка Сенда (або Джима Хокінса), порівнює його з іншими персонажами, визначає етапи духовного зростання героя, зміни в його внутрішньому світі, у сприйнятті людей і життя;

знаходить елементи фольклору в повісті Ч. Діккенса, виявляє їхню роль у тексті;

розповідає про зв’язки М. В. Гоголя з Україною (окремі факти біографії), знає про музеї М. В. Гоголя в Україні (Гоголеве, Великі Сорочинці);

простежує динаміку образу Скруджа, знаходить у тексті відповідні цитати;

висловлює власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни);

характеризує образи Оксани й Вакули («Ніч перед Різдвом»);

інтерпретує окремі епізоди повісті М. В.  Гоголя;

визначає особливості композиції творів;

знаходить у творах письменників портрети персонажів, визначає роль портретів у розкритті образів;

коментує висловлювання українських митців про Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. Гоголя

Високий

10-12

учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, вміннями і навичками ціліснокомплексного аналізу художнього твору, висловлює свої думки, самостійно оцінює явища культурного життя,аргументуючи власну позицію щодо них, виявляє початкові творчі здібності;

характеризує алегоричні образи байок, виявляє в них прихований зміст;

називає українські байки, у яких знайшли відображення сюжети й образи байок Езопа;

розкриває специфіку художнього втілення сюжетів і образів байок Езопа та І. А. Крилова у світовому мистецтві (на прикладі окремих творів образотворчого мистецтва, мультиплікації та ін.). виявляє національні традиції й звичаї, що знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», елементи українського фольклору у творі (традиційні образи, символи, елементи казки та ін.)


7 клас
І семестр

І тема   Билини і балади   ( 10год.)

Високий рівень (10-12б.)

Учень (учениця):

виразно читає билини й балади, висловлює власне враження про них, емоційне ставлення до змальованих подій, героїв;
дає визначення жанрів «билина», «балада», виявляє їхні характерні ознаки в текстах прочитаних творів;
називає цикли билин (Київський і Новгородський), ключові твори і  героїв циклів;
визначає характерні риси фольклорних балад («Король Лір і його дочки» та балади про Робіна Гуда);
переказує сюжети билин і балад (в окремих частинах і цілісно);
визначає ключові (зокрема кульмінаційні) моменти в билинах і баладах, установлює, як у ключових моментах  виявляються риси героїв, увиразнюється ідея твору;
характеризує образи персонажів прочитаних творів;
виявляє засоби поетичної мови в билинах і баладах (гіперболи, епітети, метафори, повтори та ін.), зокрема фольклорного походження;
визначає у прочитаних творах символи (наприклад, рукавичка, озеро, білі лілії, вересовий напій та ін.), розкриває  їхній прихований зміст;
називає перекладачів билин, балад, виявляє майстерність їхніх перекладів;
виявляє початкові творчі здібності, самостійно знаходить і виправляє
допущені помилки, працює з різними джерелами інформації, систематизує та творчо використовує дібраний матеріал; виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у нестандартних ситуаціях, схильність до літературної творчості.

Достатній рівень (7-9б.)

Учень (учениця) :

володіє матеріалом, за зразком аналізує отриману інформацію про билини й балади, їх виникнення, особливості , виправляє допущені помилки, добирає докази на підтвердження висловленої думки, застосовує відомі факти, поняття для виконання стандартних навчальних завдань.
Знає зміст билин і фольклорних балад, що вивчаються; розуміє особливість побудови билини, балади, роль у ній прихованого змісту; виразно читає фрагменти билин і фольклорних балад, переказує їх; розуміє зміст понять «оригінал», «переклад», називає відмінність між перекладом та переспівом, фольклорною і літературною баладою; характеризує літературних героїв за планом, за допомогою учителя аналізує засоби поетичної мови в билинах і баладах, називає і пояснює образи-символи.

Середній рівень (4-6б.)

Учень (учениця):

має уявлення про зміст билин, фольклорних і літературних балад, може переказати незначну їх частину та з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал.
Знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження й доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, дає визначення літературних термінів, установлює окремі причинно-наслідкові зв'язки, дає визначення літературних термінів за прикладами.; характеризує літературних героїв за допомогою вчителя.

Низький рівень(1-3б.)

Учень (учениця):

 на елементарному рівні відтворює матеріал, називаючи окремий літературний факт або явище (билину, фольклорну баладу, літературну баладу,  їх назву, автора, окремих персонажів тощо). Упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо. За допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору). Не може самостійно переказати їх зміст.


ІІ тема    Історичне минуле в літературі  (10 год.)

Високий рівень ( 10-12 б.)

Учень (учениця):

знає основні відомості про життя і творчість письменників (В. Скотт,
Б. Окуджава, К. Галчинський, В. Биков);
виразно читає твори (фрагменти або цілісно), виявляє емоційне враження від прочитаного, пояснює своє ставлення;
виявляє історичну основу прочитаних творів;
висловлює власне судження щодо подій і образів, підтверджує свою думку цитатами з тексту;
характеризує образи персонажів, виявляє в них ключові риси, національний і загальнолюдський зміст;
порівнює образи героїв (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка), виявляє схожість і відмінності між ними;
вирізняє у прочитаних текстах художні засоби створення образів персонажів;
характеризує образ автора і засоби вираження авторської позиції;
дає визначення поняття «художній час», пояснює його відмінність від хронологічного часу;
дає визначення поняття «художній простір», установлює особливості художнього простору в прочитаних творах;
висловлює враження про ліричні твори про Другу світову війну;
виявляє початкові творчі здібності, самостійно знаходить і виправляє
допущені помилки, працює з різними джерелами інформації, систематизує та творчо використовує дібраний матеріал; виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у нестандартних ситуаціях, схильність до літературної творчості.

Достатній рівень (7-9б.)

Учень (учениця):

 володіє матеріалом, переказує тексти (у частинах або цілісно) з виявленням особливостей сюжету (епічного або ліричного);
володіє навичками тестового аналізу, за зразком аналізує отриману інформацію про історичний роман, його особливості, добирає докази на підтвердження висловленої думки;
 знає зміст запропонованих творів, переказує їх фрагменти;
під керівництвом учителя або за зразком дає оцінку вчинкам і поведінці героїв, виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку;
визначає проблематику творів; визначає головну думку.

Середній рівень (4-6 б.)

Учень (учениця):

 має уявлення про зміст історичного роману В. Скотта «Айвенго», повісті В.Бикова «Альпійська балада», ліричних творів Б. Окуджави та К. Галчинського;
може переказати незначну частину  епічного твору, що вивчається, з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал;
знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження й доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, характеризує літературних героїв за допомогою вчителя. Не визначає  самостійно тему, ідею твору та порушені проблеми.

Низький рівень(1-3б.)

Учень (учениця):

 на елементарному рівні відтворює матеріал, вказуючи  назву літературного твору, окремих персонажів тощо);
упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо;
за допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору);
не може самостійно переказати їх зміст, відтворює якийсь фрагмент одним реченням;
складно запамятовує сюжетні елементи.


ІІІ тема  Духовне випробування людини (6 год.)

Високий рівень ( 10-12 б.)

Учень (учениця):

виразно читає художні тексти (Джеймс Олдрідж «Останній дюйм», Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід», «Якщо…»), емоційно сприймає, висловлює враження від прочитаних творів;
розкриває історичні, моральні, філософські проблеми у творах письменників, актуальність проблематики оповідань для сьогодення;
розповідає про основні факти життя і творчості митців;
вирізняє напружені (кульмінаційні) моменти сюжету, їхнє значення для розкриття образів персонажів;
самостійно аналізує образи персонажів: їхні характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами, динаміку, засоби створення (художня деталь, символи та ін.);
визначає у творах антитези, пояснює, як вони реалізовані у творах;
знаходить у прочитаних творах символи, виявляє їхній прихований зміст, множинність трактування;
висловлює власне ставлення до порушених у творах філософських і моральних проблем;
виявляє початкові творчі здібності, самостійно знаходить і виправляє
допущені помилки, працює з різними джерелами інформації, систематизує та творчо використовує дібраний матеріал; виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у нестандартних ситуаціях, схильність до літературної творчості.

Достатній рівень (7-9б.)

Учень (учениця):

 володіє матеріалом, переказує тексти (у частинах або цілісно) з виявленням особливостей сюжету (епічного або ліричного);
володіє навичками тестового аналізу, за зразком аналізує образи художнього твору та його поетичної мови;
 знає зміст запропонованих творів, переказує їх фрагменти;
під керівництвом учителя або за зразком дає оцінку вчинкам і поведінці героїв, виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку;
визначає проблематику творів; визначає головну думку;
називає перекладачів художніх творів, що вивчаються.

Середній рівень (4-6 б.)

Учень (учениця):

 має уявлення про зміст творів, що вивчаються в межах теми;
може переказати незначну частину  епічного твору, що вивчається, з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал;
володіє окремими навичками аналізу ліричного твору, з допомогою вчителя
дає вибіркову характеристику поетичної мови твору;
знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження й доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, характеризує літературних героїв за допомогою вчителя. Не визначає  самостійно тему, ідею твору та порушені проблеми.

 Низький рівень(1-3б.)

Учень (учениця):

 на елементарному рівні відтворює матеріал, вказуючи  назву літературного твору, окремих персонажів тощо);
упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо;
за допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору);
не може самостійно переказати їх зміст, відтворює якийсь фрагмент одним реченням;
складно запамятовує сюжетні елементи.

                                                                8 клас

І семестр

Тема: Вступ. Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури .

Рівні досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1-3

виразно читає тексти 4

називає найвідоміші священні книги людства

Середній

4-6

учень (учениця) розуміє навчальний матеріал, відтворює значну його частину з допомогою вчителя і самостійно знаходить приклади у тексті;

розрізняє поняття «культура» і «література»;

називає найвідоміші священні книги людства, розуміє їхнє значення для розвитку світових релігій, культури, мистецтва;

переказує окремі міфологічні сюжети (передбачені програмою);

називає найвідоміші священні книги людства, розуміє їхнє значення для розвитку світових релігій, культури, мистецтва

Достатній

7-9

розуміє поняття «літературний процес»;

називає основні епохи (періоди) літературного процесу в різних країнах;

поняття «літературний напрям», «літературна течія», розрізняє їх (як ціле та часткове);

називає найвідоміші священні книги людства, розуміє їхнє значення для розвитку світових релігій, культури, мистецтва;

розповідає про походження та побудову Вед, Біблії, Корану;

називає основні міфи (їхні різновиди) священних книг – Вед, Біблії, Корану;

переказує окремі міфологічні сюжети (передбачені програмою), розкриває їхній морально-філософський зміст;

характеризує міфологічні образи, символи, що трапляються в сюжетах священних книг

Високий

10-12

дає визначення понять «рід літератури», «епос», «лірика», «драма», називає їхні характерні ознаки, демонструє прикладами з прочитаних творів;

виявляє гуманістичні цінності, утілені у священних книгах людства;

пояснює окремі вислови зі священних книг;

порівнює священні книги людства як пам’ятки культури – Біблію і Коран, виявляє схожість і відмінності між ними;

називає 1-2 твори українських і зарубіжних письменників, які зверталися до образів, сюжетів, мотивів священних книг;

розкриває особливості відображення сюжетів і образів священних книг у творах світового мистецтва – живопис, музика, кіно та ін. (1-2 твори за вибором);

називає визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за  кордоном, виявляє в них особливості культури, утілення ідей, сюжетів і образів священних книг

Тема: Античність

Рівні досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1-3

виразно читає тексти творів, знає авторів

Середній

4-6

називає основні цикли давньогрецьких міфів (троянський, фіванський, про аргонавтів), їхні ключові міфологічні образи і сюжети;

переказує та інтерпретує сюжети троянських міфів, передбачених програмою;

розповідає про основні факти життя і творчості митців;

знає визначення понять «героїчний епос», «елегія», «ода», «трагедія», їхні характерні ознаки, які виявляє у прочитаних текстах;

називає імена відомих українських перекладачів творів античності

Достатній

7-9

знає загальні особливості розвитку античної літератури;

називає видатних представників античної літератури, їхній внесок в історію світової культури;

характеризує центральні міфологічні образи й символи троянського циклу;

знає визначення поняття «віршовий розмір», виявляє гекзаметр і пентаметр у прочитаних творах;

аналізує вірші поетів з акцентом на розкриття античних ідеалів, авторської позиції;

характеризує образи Ахілла, Гектора («Іліада» Гомера), Прометея («Прометей закутий» Есхіла), Енея («Енеїда» Вергілія);

Високий

10-12

розкриває концепцію людини і світу в античній літературі та її втілення у прочитаних творах;

розкриває специфіку втілення міфологічних образів і сюжетів у творах античних авторів;знає загальні особливості розвитку лірики, епосу і драми в добу античності;

розкриває художні конфлікти в прочитаних творах

установлює схожість і відмінності міфологічних образів та їхнім утіленням у літературних творах (на прикладі прочитаних текстів);

розкриває специфіку втілення вічних

образів античності в зарубіжній і українській літературі, у творах світового мистецтва (на прикладі 1-2 творів за вибором);

висловлює судження про їхній внесок у розвиток української культури, прилученні українства до світових вершин

Тема: Середньовіччя

Рівні досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1-3

називає видатних представників середньовічної літератури Заходу і Сходу;

виразно читає тексти творів

Середній

4-6

називає видатних представників середньовічної літератури Заходу і Сходу, визначає їхній внесок у розвиток світової культури;

розповідає про основні віхи життя й творчості письменників (твори яких передбачені для текстуального вивчення), про їхню роль у розвитку національних літератур;

знає українських перекладачів середньовічних творів

Достатній

7-9

знає і пояснює хронологічні межі доби Середньовіччя, основні ознаки й тенденції розвитку середньовічних літератур Заходу і Сходу;

знає ключові періоди й жанри середньовічної літератури на Заході та Сході;

дає визначення жанрів «героїчний епос» (середньовічний), «рубаї», «сонет», виділяє їхні жанрові ознаки у прочитаних творах;

виявляє основні теми й мотиви в ліриці митців;

характеризує образ ліричного героя у текстах, рекомендованих програмою;

знає історичну основу «Пісні про Роланда» та особливості її художнього втілення у творі;

характеризує образи персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд, Карл, Ганелон), визначає засоби їхнього художнього зображення (на прикладі уривків із тексту);

висловлює власне ставлення до персонажів та їхніх вчинків;

виявляє риси фольклору в «Пісні про Роланда»: символи, повтори, постійні епітети, метафори тощо (на прикладі уривків із тексту за вибором учня);

зіставляє образи ліричних героїв у східній поезії (Лі Бо, Ду Фу, Омар Хайям)

Високий

10-12

показує вплив релігії, філософії на художню літературу на прикладі прочитаних текстів;

характеризує історичний і культурний контекст розвитку середньовічних літератур;

визначає символи та їхній прихований зміст у творах поетів;

переказує, аналізує й інтерпретує окремі частини (епізоди) «Пісні про Роланда»;

порівнює художні образи персонажів «Пісні про Роланда»  (Роланд – Ганелон, Карл – Ганелон);

виявляє актуальний зміст середньовічних творів, вічність порушених у них проблем;

виявляє особливості художньої мови творів митців (в українських перекладах)

 

9 клас

І семестр

І тема   Просвітництво ( 9год.)

Високий рівень (10-12б.)

Учень (учениця):

знає основні художні напрями розвитку літератури й мистецтва Просвітництва, називає їхні ознаки, представників;
називає ключові ідеї Просвітництва, виявляє їх у прочитаних творах;
визначає особливості сюжету й композиції, розкриває жанрову своєрідність (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики) роману Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера»;
характеризує образ Гуллівера, визначає художні засоби його створення;
знаходить у романі Дж. Свіфта приклади гумору, іронії, сатири, сарказму, визначає їхні функції у творі;
розкриває ідеї, аналізує мотиви й образи в ліричних творах Й. В. Ґете;
пояснює, чому ода «До радості» Ф. Шиллера стала гімном Євросоюзу;
виявляє початкові творчі здібності, самостійно знаходить і виправляє
допущені помилки, працює з різними джерелами інформації, систематизує та творчо використовує дібраний матеріал; виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у нестандартних ситуаціях, схильність до літературної творчості.

Достатній рівень (7-9б.)

Учень (учениця) :

володіє матеріалом, за зразком аналізує отриману інформацію про епоху Просвітництва, її виникнення, основні ідеї , виправляє допущені помилки, добирає докази на підтвердження висловленої думки, застосовує відомі факти, поняття для виконання стандартних навчальних завдань.
Знає особливості сюжету й композиції, розкриває жанрову своєрідність творів, що вивчаються; розуміє зміст понять «стиль», «сентименталізм», «просвітницький реалізм»; усвідомлює оригінальність авторського стилю, дає йому характеристику, але допускає неточності; характеризує літературних героїв за планом, за алгоритмом  аналізує засоби поетичної мови у ліричних творах. 

Середній рівень (4-6б.)

Учень (учениця):

має уявлення про зміст творів, що вивчаються, може переказати незначну їх частину та з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал.
Знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження й доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, дає визначення літературних термінів, установлює окремі причинно-наслідкові зв'язки, дає визначення літературних термінів за прикладами; характеризує літературних героїв, дає характеристику поетичної мови твору за допомогою вчителя.

Низький рівень(1-3б.)

Учень (учениця):

 на елементарному рівні відтворює матеріал, називаючи окремий літературний факт або явище (Просвітництво, представники напряму, письменники-представники, автора, твір, персонажів тощо). Упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо. За допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору). Не може самостійно переказати зміст.


ІІ тема    Романтизм (18 год.)

Високий рівень ( 10-12 б.)

Учень (учениця):

визначає специфічні ознаки романтизму як художнього напряму в літературі й мистецтві, чинники його розвитку (історичні, естетичні, філософські), національну специфіку в різних країнах;
розповідає про основні віхи життя і творчості митців, їхній внесок у духовну скарбницю світової та національних літератур;
визначає провідні теми й мотиви ліричних творів письменників-романтиків;
аналізує романтичні образи, засоби їхнього створення;
знаходить у тексті, інтерпретує зміст романтичних символів;
виявляє зв’язок романтичних творів із фольклором, знаходить відповідні елементи (образи, символи, мотиви, жанрові ознаки тощо);
аналізує (цілісно) ліричні вірші поетів-романтиків, поему «Мазепа»                Дж. Байрона;
виявляє жанрові ознаки поеми й роману доби романтизму та взаємодії романтизму з реалізмом (на прикладі творів Дж. Байрона, О. С. Пушкіна, М. Ю. Лермонтова);
порівнює образи Євгенія Онєгіна та Печоріна;
розповідає про роль України в житті й творчості митців, пояснює посилення інтересу Європи до України в добу романтизму;
знає імена українських перекладачів творів європейських романтиків;
виявляє початкові творчі здібності, самостійно знаходить і виправляє
допущені помилки, працює з різними джерелами інформації, систематизує та творчо використовує дібраний матеріал; виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до використання набутих знань та вмінь у нестандартних ситуаціях, схильність до літературної творчості.

Достатній рівень (7-9б.)

Учень (учениця):

 володіє матеріалом, переказує тексти (у частинах або цілісно) з виявленням особливостей сюжету (епічного або ліричного);
володіє навичками тестового аналізу, за зразком аналізує романтичні образи, засоби їхнього створення;
знаходить у тексті, за допомогою учителя інтерпретує зміст романтичних символів,  добирає докази на підтвердження висловленої думки;
 знає зміст запропонованих творів, переказує їх фрагменти;
під керівництвом учителя або за зразком дає оцінку вчинкам і поведінці героїв, виправляє допущені помилки й добирає аргументи на підтвердження висловленого судження або висновку; висловлює думку про взаємодію романтизму і реалізму у романі  Пушкіна «Євгеній Онєгін».
Визначає проблематику творів. Визначає головну думку.

Середній рівень (4-6 б.)

Учень (учениця):

 має уявлення про зміст поеми Ч.Байрона «Мазепа», роману О. Пушкіна «Євгеній Онєгін», М. Лермонтова «Герой нашого часу»;
може переказати незначну частину  твору, що вивчається, з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал;
знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження й доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, характеризує літературних героїв за допомогою вчителя. Не визначає  самостійно тему, ідею твору та порушені проблеми.

Низький рівень(1-3б.)

Учень (учениця):

 на елементарному рівні відтворює матеріал, вказуючи  назву літературного твору, окремих персонажів тощо);
упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо;
за допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору);
не може самостійно переказати їх зміст, відтворює якийсь фрагмент одним реченням;
складно запамятовує сюжетні елементи.

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Критерії оцінювання з основ здоров'я

  Предмет «Основи здоров’я» має головну мету – розвивати в учнів здоров’язбережувальну компетентність: набувати знань про здоров’я і безпеку, розвивати навички безпечної поведінки для життя і здоров’я, набувати досвіду здорового і безпечного способу життя, формувати в учнів ціннісне ставлення до власного життя і здоров’я. Тому при оцінюванні навчальних досягнень учнів необхідно враховувати володіння ними здоро’язбережувальними компетенціями, що виражаються у дієвості знань, умінь і навичок, мотивацій до здорового і безпечного способу життя та його дотримання. В основу оцінювання навчальних досягнень учнів покладено об’єкти і характеристики навчальних досягнень учнів, які адекватно відображають рівень оволодіння ними здоров’язбережувальними компетенціями. Їх перелік наведено у таблиці. Об’єкт оцінювання Характеристики навчальних досягнень   1. Знання Називає  (елементи, складові, принципи, предмети, явища щодо здоров’я і безпеки, способи здоров’язбережувальної діяьності ) Пояснює  (дета

Критерії оцінювання з трудового навчання

  Трудове навчання (технології) Загальні критерії оцінювання Об’єктами оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання можуть бути: – рівень застосування знань та умінь в практичній роботі; – проєктно ­ технологічна діяльність учнів; – уміння користуватися різними видами конструкторсько ­ технологічної документації та іншими джерелами інформації; – якість виконання практичних робіт; – рівень сформованості трудових прийомів і умінь виконувати технологічні операції; – рівень самостійності у процесі організації і виконання роботи (планування трудових процесів, самоконтроль і т.п.), виявлення елементів творчості. На результат оцінювання навчальних досягнень учнів впливають  дотримання правил безпечної праці і санітарно ­гігієнічних вимог та уміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на ньому в процесі роботи. Вимоги оцінювання навчальних досягнень застосовуються відповідно до Державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, передбачених навчальною прог
  Критерії оцінювання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти Наказ МОН № 813 від 13.07.2021 року Орієнтовна оцінювальна рамка результатів  навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.