НАКАЗ від 21.08.2013 №
1222
Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних
досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти із
змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1009 від 19.08.2016
Вимоги до оцінювання
навчальних досягнень учнів основної школи
Біологія
При оцінюванні рівня
навчальних досягнень учнів з біології враховується:
- рівень оволодіння
біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури;
- обсяг відтворення
знань, рівень розуміння навчального матеріалу;
- самостійність
суджень, систематизація та глибина знань;
- дієвість знань,
уміння застосовувати їх у практичній діяльності з метою розв'язування
практичних задач;
- уміння робити
висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння
практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи.
Оцінювання навчальних
досягнень учнів з біології здійснюються за характеристиками, наведеними в
таблицях 1 і 2.
Бали |
Характеристика навчальних
досягнень учня (учениці) |
|
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі
біологічні об'єкти |
2 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних
об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою
вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі
ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують
однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні
помилки |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює
незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних
понять, неповну характеристику загальних ознак біологічних об'єктів,
допускаючи несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя
відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні ознаки
біологічних об'єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує
біологічні об'єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки;
проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості
біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя
розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
6 |
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює
навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює
відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає
біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних
об'єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв'язує прості
типові біологічні вправи і задачі |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює основну частину
навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть
біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними
ознаками порівнює біологічні об'єкти та явища; виконує прості біологічні
дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний
матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях
неточності; порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої природи,
встановлює відмінності між ними; пояснює причинно-наслідкові зв'язки;
застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв'язує типові
біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом |
|
9 |
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал
та відповідає на поставлені запитання; аналізує інформацію, за допомогою
вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки; самостійно розв'язує типові
біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях;
виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками,
таблицями, атласами-визначниками, натуральними біологічними об'єктами та їх
моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати;
виявляє емоційно-ціннісне ставлення до живої природи |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює
навчальний матеріал у межах програми; розкриває суть біологічних явищ,
процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику
біологічним об'єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;
аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки;
використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність
реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11 |
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з
біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності
живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях;
дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей
й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки;
визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє
переконання і активно проявляє ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань
і рішень |
|
Високий |
12 |
Учень (учениця) виявляє системні знання з біології,
усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях;
самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо
них; використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань;
знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв'язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об'єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань |
Оцінювання лабораторних і практичних
робіт
При оцінюванні
лабораторних і практичних робіт враховується:
- обсяг виконання
завдань роботи;
- наявність помилок,
їх кількість;
- оформлення роботи
(порядок оформлення, виконання рисунків біологічних об'єктів, охайність тощо);
- для лабораторних
робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи,
повнота, логічність, послідовність тощо);
- для практичних робіт
наявність і зміст звіту про роботу;
- рівень самостійності
під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).
Бали |
Характеристика навчальних
досягнень учня (учениці) |
|
Початковий |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі
біологічні об'єкти |
2 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів;
наводить елементарні приклади біологічних об'єктів |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою
вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі
ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують
однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні
помилки |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює
незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних
понять, неповну характеристику загальних ознак біологічних об'єктів,
допускаючи несуттєві біологічні помилки |
5 |
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя
відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні ознаки
біологічних об'єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує
біологічні об'єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки;
проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості
біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя
розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
6 |
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює
навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює
відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає
біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних
об'єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв'язує прості
типові біологічні вправи і задачі |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину
навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть
біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними
ознаками порівнює біологічні об'єкти та явища; виконує прості біологічні
дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки |
8 |
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний
матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях
неточності; порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої природи,
встановлює відмінності між ними; пояснює причинно-наслідкові зв'язки;
застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв'язує типові біологічні
вправи і задачі користуючись алгоритмом |
|
9 |
Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал
та відповідає на поставлені запитання; аналізує інформацію, за допомогою
вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки; самостійно розв'язує типові
біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях;
виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками,
таблицями, атласами-визначниками, натуральними біологічними об'єктами та їх
моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати;
виявляє емоційно-ціннісне ставлення до живої природи |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює
навчальний матеріал у межах програми; розкриває суть біологічних явищ,
процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику
біологічним об'єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;
аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки;
використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність
реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11 |
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з
біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності
живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях;
дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин
подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно-наслідкові
зв'язки; визначає можливості практичного застосування результатів
дослідження; виявляє переконання і активно проявляє ціннісні орієнтації,
здійснюючи вибір завдань і рішень |
|
12 |
Учень/учениця виявляє системні знання з біології,
усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях;
самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо
них; використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань;
знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв'язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об'єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань |
Комментарии
Отправить комментарий